Sveikas maistas – ar vaisiai teikia tik naudą? Sužinokite, kas slepiasi juose!

Sveikas maistas – ar vaisiai teikia tik naudą? Sužinokite, kas slepiasi juose!

Įvairūs švieži bei sultingi vaisiai yra puikus pasirinkimas, kuomet norima suvalgyti ką nors saldaus, juose esantys angliavandeniai aprūpina organizmą energija, o vitaminai bei mineralai gerina bendrą sveikatos būklę. Tačiau net ir sveikas maistas turi būti vartojamas saikingai, apie vaisius derėtų žinoti labai svarbu faktą, ypatingai tiems, kurie sieka numesti svorio – juose randasi nemažas kiekis cukraus. 

Sveikas maistas yra neatsiejamas aktyvų gyvenimo būdą pasirinkusiems žmonėms, todėl tai neturėtų kelti didelio rūpesčio, kadangi su vaisiais gaunamą energija bei cukrus, nesunkiai išeikvojami dienos eigoje, užsiimant įvairia veikla. Visgi reikėtų atsiminti rekomendaciją vaisius valgyti pirmojoje dienos pusėje. Tačiau tiems, kurių fizinis aktyvumas itin mažas – vaisius vis dėl to reikėtų rinktis atsargiau.

Vidutiniškas suvartojamo cukraus kiekis suaugusiam žmogui svyruoja nuo 25 g moterims, iki 37.5 g vyrams. Tačiau ne visas į mūsų organizmą patenkantis cukrus yra vienodas, todėl labai svarbu atkreipti dėmesį ne tik į bendrą suvartojamo cukraus kiekį, tačiau ir į jo šaltinius. Būtent vaisiuose esantis cukrus į organizmą patenka gliukozės arba fruktozės pavidalu, žmogaus kūnas naudoja tiek fruktozę tiek gliukozę energijai gaminti, tačiau kodėl visgi rekomenduojama per dieną suvalgyti vos ½ arba 1 puodelį vaisių? Kaip fruktozė ir gliukozė keliauja per žmogaus organizmą?

Fruktozė

Fruktozė yra paprastasis cukrus randamas visuose prinokusiuose vaisiuose, ši medžiaga taip pat yra naudojama pramoninėje maisto produktų gamyboje – perdirbama ir naudojama kaip saldiklis. Taigi, panagrinėkime kaip fruktozė keliauja mūsų organizmu. Fruktozė skverbiasi plonąja žarna tiesiai į kraują, kuris perneša ją į kepenis. Kepenyse fruktozė – paverčiama kuru, reikalingu energijai gaminti. Tačiau šioje vietoje, kepenys patiria lengvą šoką, ypatingai – jei saldžiais vaisiais mėgaujatės itin dažnai, arba dideliais kiekiais. Laikui bėgant, per didelis kiekis fruktozės skatina vidinių riebalų augimą, o tai gali privesti prie lipogenezės proceso, skatinančio nutukimą, kuomet vietoje riebalų skaidymo prasideda riebalų sintezė.

Gliukozė

Gliukozė keliauja per plonosios žarnos sieneles, suaktyvindama insulino išsiskyrimą, hormono, kuris perneša gliukozę į ląsteles, kuriose ji paverčiama energija. Tačiau dauguma saldžių produktų bei vaisių turi tokį didelį gliukozės kiekį, jog jis plūsteli į organizmą itin stipriai pakeldamas cukraus kiekį kraujyje. Didelis insulino kiekis taip pat blokuoja leptino gamyba, hormono kuris perduoda į smegenis signalus, jog esate sotus. Kuo aukštesnis insulino kiekis – tuo alkanesnis jaučiatės, net jei ir valgote itin daug. Taip imituojamas dirbtinis alkio jausmas, jūsų smegenys nukreipia savo kūną pradėti kaupti gliukozės perteklių riebalų pavidalu. Galiausiai išskiriamas toks didelis insulino kiekis, jog ląstelės tampa atsparios ir visa kartu su vaisiais gaunama gliukozė lieka plaukioti kraujyje, stipriai padidindama rizika susirgti diabeto ligomis. Pateikiame vaisius, kurių sudėtyje randasi didžiausi cukraus kiekiai.

Jūsų komentarai