Skaidulinės medžiagos – idealaus svorio bei sveikatos pagrindas!

Skaidulinės medžiagos – idealaus svorio bei sveikatos pagrindas!

Maistinės skaidulos – augalinės kilmės medžiagos, kitaip dar vadinamos ląsteliena. Iš pažiūros jos atlieka ganėtinai paprastą funkciją – padeda maistui judėti virškinamuoju traktu. Tačiau iš tiesų, skaidulos turi itin didelę reikšmę mūsų medžiagų apykaitos procesams, viškinimo procesams, bei idealaus svorio palaikymui!

Skirtingai nuo kitų maistinių medžiagų, pavyzdžiui: riebalų, angliavandenių ar baltymų skaidulos – yra nevirškinamos.  Paprastai jos yra išskiriamos į dvi rūšis:

Tirpaus pluošto skaidulos

Šio tipo skaidulinės medžiagos yra tirpios vandenyje, todėl keliaudamos virškinamuoju traktų, ir veikiamos įvairių bakterijų, sugerdamos skystį jos keičia pavidalą, savo struktūra primenantį žele. Tokio tipo skaidulos padeda mažinti ,,blogojo“ cholesterolio kiekį kraujyje, bei gliukozės kiekį kraujyje. Šio tipo skaidulos randamos : avižose, žirniuose, pupelėse, įvairiuose citrusiniuose vaisiuose, obuoliuose.

Netirpaus pluošto skaidulos

Tai tokio tipo skaidulinės medžiagos, kurios savo pavidalo nekeičia ir judėdamos virškinamuoju traktu reguliuoja virškinimo procesus. Šio tipo skaidulos randamos : kviečiuose, sėlėnose, bulvėse, pupelėse, daržovėse, žiediniuose kopustuose, šparaginėse pupelėse, riešutuose.

Kodėl skaidulinės medžiagos – naudingos?

Skaidulos įtakoja ne tik virškinimo procesus, tačiau taip pat reguliuoja cukraus kiekį kraujyje, padeda greičiau pašalinti iš organizmo toksinus. Skaidulinių medžiagų vartojimas yra puiki prevencija tiesiosios žarnos vėžiui, kadangi padeda išlaikyti optimalų ph santykį žarnyne, taip apsisaugant nuo vežį sukeliančių mikrobų. Siekiantiems išlaikyti svorį arba jo atsikratyti – skaidulos turėtų tapti svarbia kasdienės mitybos dalimi. Pasiekusios žarnyną, skaidulinės medžiagos išbrinksta – padidindamos maisto tūrį, todėl pajuntamas sotumo jausmas, kuris tęsiasi ilgesnį laiko tarpą. PSO (Pasaulinės sveikatos organizacijos) rekomendacijomis – moterys per dieną turėtų įsisavinti apie 25 g skaidulų, tuo tarpy vyrams rekomenduojamas – 38 g kiekis.

  • Virškinimo procesai

Maistinės skaidulos normalizuoja virškinimo procesus, užtikrina sklandų maisto judėjimą žarnyne, bei pasišalinimą iš jo. Valgant daug ląstelienos turinčių produktų galima sumažinti divertikulito riziką ( žarnyno uždegimo), tulžies bei inkstų akmenų atsiradimui. Kai kurių atliktų tyrimų rezultatais, skaidulų vartojimas gali būti puiki priemonė skrandžio rūgštingumo mažinimui, bei prevencija refliuksui (rūgštaus skrandžio turinio patekimas į stemplę, jos dirginimas bei uždegiminiai procesai).

  • Širdies sveikata

Maistinių skaidulų vartojimas yra svarbus elementas sveikos širdies palaikymui. Maisto produktai, kuriuose yra optimalus skaidulų kiekis gali padidinti ,,gerojo” cholesterolio kiekį, mažinti kraujo spaudimą, to pasekoje mažinama rizika susirgti širdies ligomis.

  • Diabetas

Mitybos racionas su dideliu kiekiu skaidulinių medžiagų yra vienas geriausių būdų užkirsti kelią 2 tipo diabetui, skaidulose esantis tirpus pluoštas sulėtina cukraus įsisavinimą, ir reguliuoja jo kiekį organizme.

Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį, jog  skaidulinių medžiagų vartojimas didesniais kiekiais negu nustatyta gali daryti ir neigiamą įtaką –  skatinti pilvo pūtimą, pilnumo jausmą, stabdyti svarbių mineralinių medžiagų įsisavinimą, pvz; magnio, cinko ar geležies. Pateikiame Top 10 produktų, kurių sudėtyje yra daugiausiai skaidulų!

Jūsų komentarai