Kaip cukrus veikia mūsų smegenis? Arba kodėl nepavyksta atsisakyti saldumynų?

Kaip cukrus veikia mūsų smegenis? Arba kodėl nepavyksta atsisakyti saldumynų?

Ar kada susimastėte kodėl taip sunku laikytis sveikos bei subalansuotos mitybos rėžimo? Dažnai norintiems gyventi sveikiau arba numesti svorio sekti sveikos mitybos principus – itin sudėtinga. Neretai rėžimą nutraukią nevaldomas potraukis saldiems patiekalams. Dauguma šią silpnybę aiškina kaip natūralų polinkį saldumynams – vadina save smaližiais, kiti tokį potraukį įvardija netgi kaip priklausomybę. Taigi, kokie procesai vykstantys mūsų smegenyse neleidžia mums atsispirti saldiems maisto produktams?

Kur sutinkame cukrų?

Cukrus yra bendrinis terminas naudojamas apibūdinti tam tikras angliavandenių molekules randamas įvairiuose maisto produktuose bei gėrimuose. Atkreipkite dėmesį į maisto produktų, kuriuos perkate etiketes – jose galite rasti įvairiu cukraus variacijų – gliukozė, fruktozė, sacharozė, laktozė, krakmolas. Šie komponentai randami ne tik įvairiuose saldžiuose gaminiuose, tačiau ir padažuose, jogurtuose, džiovintuose vaisiuose, sausuose pusryčiuose, gaiviuosiuose gėrimuose, todėl nenustebkite jei nepavyksta numesti svorio atsisakius vien saldžių produktų.

Kaip cukrus veikia mūsų smegenis?

Kadangi cukrus vienu ar kitų pavidalu yra beveik visų maisto produktų sudėtyje – itin svarbu suprasti ne tik kaip jis veikia mūsų sveikatą bei išvaizdą, tačiau ir smegenis. Kas nutinka kuomet paragaujame ko nors saldaus? Kodėl neapsiribojame vienu saldžiu produktu ir neretai suvalgome visą eilę? Įsivaizduokite – jūs valgote šokoladą, kurio sudėtyje esantis cukrus aktyvuoja skonio receptorius, esančius liežuvyje. Toliau receptoriai siunčia signalą į smegenis, kuriose signalas išsiskiria į įvairias smegenų dalis, kurios skirtingai reaguoja į įvairius skonius : sūrumą, rūgštumą, saldumą, kartumą, taip smegenys aktyvuoja vadinamąją ,,atlygio sistemą“. Ši sistema susijungia iš daugybės skirtingose smegenų dalyse vykstančių reakcijų, tai – itin sudėtingas procesas, tačiau padedantis suprasti kodėl atsakymas į klausimą ,,ar turėčiau suvalgyti dar“ – visuomet būna teigiamas. Šio proceso pasekoje atsiranda serija nevaldomų įvykių : kontrolės praradimas, troškimas tam tikro saldaus gaminio, bei cukraus kiekio kraujyje padidėjimas.

Kaip veikia ,,atlygio sistema“?

Grįžkime prie šokolado, kuomet jį suvalgote jis keliauja žemyn į skrandį, kol galiausiai patenka į žarnyną. Spėkite kas tuomet? Cukraus receptoriai yra ir žarnyne, nors jie nėra atsakingi už skonį, tačiau būtent jie siunčia signalus į smegenis sakydami jog ,,esate sotūs ir dabar turėtumėte padidinti insulino kiekį, tam jog susidorotumėte su cukraus pertekliumi“. Dažnas ir didelis cukraus vartojimas sukuria atsparumą insulinui – hormonui, kurio pagrindinė misija reguliuoti cukraus kiekį organizme, todėl to pasekoje gali išsivystyti diabeto ligos. Pagrindinis veikėjas ,,atlygio sistemoje“ – dopaminas, tai – hormonas kitaip dar vadinamas ,, laimės hormonu“, kuris yra atsakingas už pasitenkinimo būseną. Dopaminas išskiriamas ne tik tuomet, kai valgome, panašiai jo atsiradimą įtakoja alkoholis ar nikotinas, kai kurie žmonės yra linkę į tam tikras priklausomybes, kadangi nuolatos siekia aukšto dopamino lygio. Nors ne toks stiprus dirgiklis kaip alkoholis ar nikotinas, cukrus sukuria panašų poveikį, skatinantį dopamino išsiskyrimą.

Kodėl ,,atsibosta“ sveikas maistas?

Pakalbėkime apie sveiką maistą, tarkime, jūs esate alkanas ir nusprendžiate valgyti sveiką, subalansuotą patiekalą. Jums valgant dopamino lygis pakyla, tačiau jei valgysite tą patį maistą dieną iš dienos – laimės hormono ims mažėti, kol jis visiškai išsilygins. Kodėl taip yra? Pirmiausiai organizmas instinktyviai yra linkęs į maisto įvairovę, tam, kad įsisavintų įvairius jam reikalingus vitaminus, mineralines bei maistines medžiagas. Antra, smegenys yra linkę atsirinkti gerą maistą nuo blogo maisto. Todėl tie patys pasikartojantys produktai, nebesukelia pasitenkinimo jausmo ir galiausiai neatsispiriama taip mėgstamam pyragėliui ar saldainiui.  Grįžkime prie šokolado, kas atsitinka kuomet vietoje subalansuoto patiekalo valgote cukraus pripildytą produktą? Jei jūs nevartojate cukraus, ar vartojate jį itin mažais kiekiais, vyksta panašus procesas kaip ir valgant tuos pačius sveikus produktus vėl ir vėl – dopamino kiekis tai padidėja tai sumažėja, kol galiausiai išsilygina. Tačiau jei imsite dažnai mėgautis saldumynais pradės veikti ,,atlygio sistema“. Būtent dėl to cukrus yra lyginamas su kitomis priklausomybę keliančiomis medžiagomis. Visų tipų cukrūs, saldikliai yra skirtingi, tačiau kiekvieną kartą juos vartojant pažadinama ,,atlygio sistema“.

Taigi perteklinis cukraus vartojimas gali daryti neigiamą įtaką smegenims. PSO (Pasaulinės sveikatos organizacijos) rekomenduojama cukraus paros norma – 5 g per dieną, kas yra lygu vienam arbatiniam šaukšteliui. Dažniausiai šią normą įsisaviname iš produktų,  kuriuose cukrūs randasi natūraliai – vaisiuose, daržovėse. Todėl vartodami produktus, kurių sudėtyje yra pridėtų cukrų – rizikuojate viršyti šią normą ir padidinti širdies, kraujagyslių ligų, diabeto riziką.

Jūsų komentarai